Main navigation
No IES Ramón Caamaño de Muxía, un proxecto educativo singular está a transformar a maneira en que os estudantes se relacionan coa literatura e a creación artística. A revista Abalar, publicada polo centro, converteuse nun espazo de expresión literaria e creativa, onde o talento e a imaxinación dos alumnos florecen a través da escritura, a reflexión crítica e a experimentación artística. Este proxecto, que xa conta con varios números publicados, representa unha aposta decidida pola innovación educativa e a promoción das habilidades comunicativas.
https://www.edu.xunta.gal/centros/iesramoncaamano
UNHA COMUNIDADE LITERARIA ESCOLAR
O proxecto Abalar nace cun obxectivo claro: converterse nun vehículo de expresión para os estudantes, onde poidan explorar a súa creatividade e reflexionar sobre o mundo que os rodea. A revista non só promove a escrita en galego e castelán, senón que tamén abre un espazo para outros idiomas, como o inglés e o francés, fomentando así unha perspectiva multicultural e plurilingüe. Desde o seu inicio, Abalar busca cumprir unha misión educativa e cultural. A publicación non é simplemente unha recompilación de textos escolares, senón un proxecto coidado que pon en valor a capacidade de creación dos
lumnos, destacando temáticas relevantes como o Nadal, San Valentín, a igualdade de xénero, Samaín ou incluso as lendas locais, como a figura do Vákner, profundamente ligada á tradición e identidade da Costa da Morte. A revista está rexistrada oficialmente co ISSN: 3020-2620, o que reforza o seu carácter profesional e a súa contribución ao ámbito educativo e cultural. Para coñecer máis sobre os obxectivos e as primeiras publicacións, visita o noso blog:
https://pedradeabalar.blogspot.com
APRENDER A ESCRIBIR, ESCRIBINDO
O enfoque metodolóxico detrás de Abalar baséase na práctica activa e participativa. A revista é o resultado dun traballo colaborativo entre estudantes e docentes, onde cada número se planifica, redacta e edita co máximo coidado. Este proceso permite que os alumnos desenvolvan habilidades fundamentais tanto no ámbito literario como no persoal:
- Exploración da imaxinación: Os estudantes escriben relatos, poemas, entrevistas e outros xéneros, dando vida a historias orixinais e reflexivas.
- Creación de contidos temáticos: Cada edición aborda un tema específico, o que permite aos alumnos explorar diferentes perspectivas e xéneros, á vez que reflexionan sobre cuestións sociais e culturais.
- Colaboración interdisciplinar: A revista non só inclúe textos literarios, senón tamén ilustracións, deseños gráficos e mesmo reinterpretacións artísticas de obras recoñecidas, fomentando a integración de distintas disciplinas creativas.
Ademais, os docentes actúan como guías e mentores, proporcionando apoio en todo o proceso, desde a conceptualización das ideas ata a revisión dos textos, asegurando un resultado final que cumpre con estándares de calidade.
A DIVERSIDADE COMA MOTOR CREATIVO
Cada número de Abalar é unha viaxe única a través da creatividade dos alumnos. As temáticas seleccionadas están pensadas para inspirar e desafiar aos estudantes, ao tempo que conectan coas súas experiencias e intereses. Entre os contidos destacados inclúense:
- Relatos e poemas de Samaín: Historias de medo e fantasía que exploran as tradicións locais e a imaxinación máis desbordante.
- Especial Nadal: Textos que mesturan o espírito festivo coas reflexións máis profundas sobre a solidariedade e a convivencia.
- Día da Paz e igualdade de xénero: Relatos e ensaios que abordan cuestións sociais e fomentan valores de respecto e empatía.
- Lendas e contos locais: Narracións inspiradas nas tradicións da Costa da Morte, como as historias do Vákner, reinterpretadas desde unha perspectiva actual.
Un dos aspectos máis destacados do proxecto é a publicación anual dunha antoloxía bilingüe, Contos da Costa da Morte, onde se recompilan os mellores textos do curso. Esta obra colectiva, publicada co ISBN: 978-84-09-60420-3, tamén conta cunha achega especialmente valiosa que a eleva a nivel profesional:
- O prólogo e o epílogo foron asinados por dúas destacadas figuras literarias: o poeta ceense Estevo Creus Andrade e a escritora Beatriz Giménez de Ory, galardoada co Premio Nacional de Narrativa Xuvenil. Estas colaboracións subliñan a importancia da obra e proporcionan aos estudantes unha conexión directa coa literatura profesional.
- A artista plástica Yano-Yoro encargouse tanto das ilustracións da portada como das do interior, achegando un valioso compoñente visual que complementa e enriquece o contido literario da obra.
Para ler ou descargar a antoloxía bilingüe Contos da Costa da Morte, preme aquí:
- Edición en galego: https://heyzine.com/flip-book/f604143b37.html
- Edición en castelá: https://heyzine.com/flip-book/0924c2765b.html
UNHA NOVA XERACIÓN DE ESCRITORES E PENSADORES
O impacto de Abalar vai máis aló das páxinas da revista. Este proxecto está a transformar a experiencia educativa dos estudantes, dotándoos de ferramentas que serán fundamentais no seu desenvolvemento persoal e profesional:
- Mellora das habilidades comunicativas: Os alumnos aprenden a estruturar ideas, desenvolver argumentos e expresar emocións a través da palabra escrita.
- Fomento da creatividade e o pensamento crítico: A creación literaria desafía aos estudantes a cuestionar, imaxinar e propoñer novas perspectivas sobre o mundo que os rodea.
- Autoestima e motivación: Ver os seus textos publicados e recoñecidos reforza a confianza dos alumnos nas súas capacidades e incentívaos a seguir creando.
- Conexión coa tradición e o territorio: A través de temáticas locais, como as lendas da Costa da Morte, os estudantes descobren e valoran o patrimonio cultural da súa contorna.
ABALAR, UN PROXECTO QUE INSPIRA
A revista Abalar é moito máis que un proxecto escolar: é un espazo onde os estudantes do IES Ramón Caamaño poden soñar, crear e expresar a súa voz. Nun mundo cada vez máis dixital, este proxecto demostra que a palabra escrita segue sendo unha ferramenta poderosa para comprender e transformar a realidade. Con cada nova edición, Abalar reafirma o seu compromiso coa educación integral, promovendo valores como a creatividade, a igualdade e o respecto polas raíces culturais. Grazas ao esforzo conxunto de alumnos, docentes e comunidade escolar, o proxecto segue a medrar, consolidándose como un referente na promoción da literatura e a expresión artística no ámbito educativo.
Autor: Jorge de Barnola Navarro
Centro educativo: IES Ramón Caamaño (Muxía)