Extraendo ADN de amorodos
Competencias
Palabras Clave

 

Sabías que dentro de cada célula do teu corpo hai un manual de instrucións que di como é e como funciona? Ese manual chámase ADN.

Nesta actividade vas converterte nunha ou nun pequeno científico para extraer o ADN dos amorodos. Si, vas poder ver coas túas propias mans algo que normalmente é invisible!

Empregaremos materiais moi sinxelos —auga, sal, deterxente e alcohol— e seguiremos os pasos do método científico: facer hipóteses, observar e sacar conclusións.

Imaxe
Fresas 1
Image by Wiegots from Pixabay (CC BY-SA)

 

Cesta de materiais

Preme nos puntos interactivos da imaxe.

Mans á obra

Paso 1

 

  • Preparar os amorodos para a extracción do ADN.
  • Esmaga e tritura suavemente os amorodos dentro da bolsa durante 1-2 minutos, ata que queden feitos puré. (Isto rompe parte das paredes celulares e facilita o acceso ao seu interior.)
     Paso 2

     

    • Prepara unha disolución de extracción mesturando auga, deterxente e sal. Por exemplo: 1 culler de deterxente + ½ culler pequena de sal + unha cantidade moderada de auga. Engade esta mestura ao puré de amorodo na bolsa. Péchaa e mestura suavemente durante 1 minuto máis.
    Imaxe
    disolución fresas
      Paso 3

       

      • Coloca un filtro (papel de café, gasa) nun funil sobre un vaso. Verte con coidado a mestura de amorodo para filtrar os sólidos e obter un líquido clarificado.
      Imaxe
      Filtrado fresas

       

      • Toma o líquido filtrado e colócao nun vaso pequeno ou tubo (aprox. un cuarto do volume). Con moito coidado, verte moi lentamente alcohol frío polo bordo do vaso (sen mesturalo). O alcohol debe formar unha capa sobre o líquido do amorodo.
      Paso 4

       

      • Agarda uns minutos sen mover o tubo. Na zona de contacto entre o alcohol e o líquido de amorodo aparecerán fíos ou filamentos esbrancuxados: é o ADN precipitado.
      Video file
      • Introduce un pauciño ou outro elemento fino na zona onde estean eses fíos e extráeos para observalos.

      • Anota o que ves: textura, cor, cantidade aparente de ADN.

      Paso 5

       

      • Espera uns minutos.
      • Observa como se forma auga líquida ao redor do sal, identifica os patróns serpeantes a medida que baixan polo globo.
      • Propón algunha hipótese acerca deste fenómeno.

      Tips docentes

      Os tips do profesorado son pequenas axudas para desenvolver a estratexia educativa de forma adecuada.

      Antes do experimento (activación e hipótese)
      1. Arranque con preguntas guía (pizarra ou sticky notes):

        • Que fará o deterxente? Para que serve o sal? Por que alcohol frío?

        • Canto ADN esperades ver? Noutras froitas funcionaría igual?

        • Pídelles que xustifiquen cada hipótese cun “porque…”.

      2. Mapa de conceptos rápido (3–4 min)
        Termos clave: lise celular → sal → separación de proteínas → alcohol frío → precipitación do ADN.
        Deixa buracos para que os completen tras a práctica.

      3. Plan de variables
        En equipos, que 1 variable non van modificar (control) e cal variarán nunha futura réplica (p. ex. tipo de deterxente, concentración de sal, temperatura do alcohol).

      4. Seguridade e roles
        Define roles rotatorios: manipulación, rexistro, tempo, hixiene. Repasa boas prácticas (lupa/óculos, mans limpas, etiquetar vasos, alcohol afastado de lume).

       
      Durante o experimento (guía e observación)
      1. Pausa metacognitiva de 30 segundos
        Tras engadir o deterxente: “Que evidencia temos de que a lise ocorreu? Que veriamos se non funcionase?”

      2. Observación intencional
        Propoñer un checklist visual: cor, turbidez tras o filtrado, aparición de fíos na interfase co alcohol.
        Pídelles debuxar a zona de interfase e sinalar onde aparece o ADN.

      3. Linguaxe científica accesible
        Tradución exprés:

        • Lise = “romper a bolsa da célula”.

        • Precipitar = “deixar de estar mesturado e verse en fíos”.

        • Interfase = “fronteira entre dous líquidos que non se mesturan”.

      4. Evidencia de relación causa–efecto
        Cada equipo completa frases do tipo:
        “Engadimos sal, polo que neutralizamos cargas e así o ADN agrúpase.”

      5. Erros produtivos
        Se non aparece ADN: comproba orde dos pasos, se o alcohol estaba frío ou se se verteu moi rápido (mestura indeseada das fases). Convirte o fallo nunha micro-investigación.

       
      Despois do experimento (construción de explicación)
      1. De hipótese a explicación
        Volver ás notas iniciais: que hipóteses se confirman/modifican e por que. Esixir proba observable (debuxo, foto, descrición da interfase).

      2. Parágrafo ACE (Afirmación–Cidadanía científica–Evidencia)

        • Afirmación: “O deterxente rompeu as membranas.”

        • Concepción/Concepto: lise de membranas lipídicas.

        • Evidencia: aparición de filtrado claro + ADN precipitado co alcohol frío.

      3. Rubrica mínima (0–2 puntos por ítem)

        • Procedemento correcto e seguro.

        • Rexistro de datos claro (debuxo + descrición).

        • Uso da terminoloxía (lise, sal, precipitación, interfase).

        • Conclusión xustada á evidencia.

      A túa clase nun clic

      Implementa esta microsecuencia na túa aula Moodle (Descarga dispoñible en galego ou castelán).

      Imaxe
      4
      Imaxe
      cast